Zależy Ci na tym, by Twój sklep stał się miejscem atrakcyjnym dla klienta? Chcesz poprawić wyniki sprzedażowe i zbudować cenioną markę, również w długofalowej perspektywie czasu? Zależy Ci na tym, by mieć wpływ na zachowanie klienta w sklepie? Zacznij od profesjonalnej ekspozycji asortymentu w sklepie. Merchandising to klucz do sukcesu.

O czym warto pamiętać, wystawiając towar na półki? Oto 5 najważniejszych zasad, którymi warto się kierować bez względu na branżę.

1. Postaw na porządek zamiast chaosu

Wydaje Ci się, że jeśli rozwiesisz dziesiątki plakatów i banerów informujących o różnych zniżkach i promocjach, przyciągniesz szersze grono klientów? A może umieszczasz produkty na sklepowych półkach na „chybił-trafił”, bo myślisz, że klient poszukując interesującego go towaru upoluje po drodze kilka innych? No cóż, rozczarujemy Cię. Bo chaos w sklepie wywoła tylko jeden efekt: zniechęcenie. A jeśli wizyta nie będzie przyjemna przez brak porządku w ekspozycji, do sprzedaży (ani tym bardziej powrotu klienta) na pewno nie dojdzie.

Zamiast działać chaotycznie:

  • wprowadź zasady logiki do organizowania produktów na półkach – niech np. wszystkie napoje staną obok siebie, a nie w kilku miejscach,
  • pamiętaj, że kilka komunikatów reklamowych zamiast kilkudziesięciu przyniesie lepsze efekty,
  • zatroszcz się o porządek na regałach i standach – ładnie ułożone produkty wyglądają na lepsze.

2. Więcej światła!

Dobre oświetlenie sprawi, że Twoje produkty będą wyglądały bardziej atrakcyjnie. Jego brak może spowodować, że klient nie będzie mógł dokładnie obejrzeć tego, co go interesuje. Zatroszcz się więc, by odpowiednio wiele światła docierało tak do ścieżek, którymi poruszają się klienci, jak i na półki. A jeśli jest towar, który chcesz szczególnie wyeksponować – ustaw go na standzie z dodatkowym podświetleniem. To ściągnie uwagę konsumenta.

3. Przejrzysta komunikacja

Chcesz poinformować o zniżkach, promocjach, wyprzedażach i rabatach? Świetnie. Ale zrób to, pamiętając o dwóch kwestiach. Po pierwsze – o przejrzystości. Niech wywieszka z ceną dokładnie poinformuje, jaki rabat czeka na klienta, i co otrzymuje w cenie. Po drugie zaś – o uczciwości. Nowoczesny marketing nie korzysta już zbyt często z mechanizmu tzw. „niskiej piłki”, a więc składania klientom szumnych obietnic, które w efekcie okazują się znacznie mniej atrakcyjne. Klient, któremu obiecałeś zniżkę (do) 80% może się poczuć oszukany, jeśli przy kasie otrzyma tylko 5% rabatu.

Pamiętaj również, że na przejrzystość komunikacji wpływa umieszczenie etykiet i innych materiałów informujących np. o kategorii produktów w danej sekcji. Ich wykorzystanie jest szczególnie wskazane w sklepach o większych powierzchniach.

4. Unikaj braków w asortymencie

Klient, który przychodzi do sklepu, by kupić konkretny produkt, a w jego miejscu znajduje jedynie pustą przestrzeń poczuje się zawiedziony i nie zawsze kupi jego odpowiednik stojący tuż obok. Poza tym, puste półki obserwowane przez gości sklepu mogą dać klientom komunikat, że sklep ma jakieś problemy finansowe lub… niedostatecznie dba o potrzeby konsumenta. A to prowadzić będzie do utraty zaufania. Co więc zrobić, by uniknąć takich problemów? Uważnie obserwować stan towarów na półkach, uzupełniać go w razie potrzeby, a jeśli magazyn świeci pustkami – zastąpić go innym.

Dobrym pomysłem może się okazać również zmiana regałów na takie, które pozwolą ograniczyć ilość wystawianych jednorazowo produktów. Wtedy łatwiej będzie utrzymać efekt pełnej półki. Regały i inne materiały POS, dostosowane do indywidualnych potrzeb sklepu można zamówić np. u ekspertów od marketingu wizualnego takich jak firma Canvas.

5. Inteligentnie zarządzaj zmianą

Klienci w sklepach często bazują na zakupowych przyzwyczajeniach. Zwłaszcza w przypadku dóbr codziennego użytku, często działają oni na przysłowiowym autopilocie, kierując się od razu do regału z ulubionym serkiem, szamponem czy wędliną. Dlatego sklepom zdarza się zmieniać aranżację przestrzeni sklepowej – tak, by kupujący na nowo musiał wytyczyć ścieżki pomiędzy regałami, a po drodze wrzucił do koszyka o kilka produktów więcej. Pomysł dobry, ale…zbyt częste zmiany mogą wywołać zniechęcenie.

Umiejętne organizowanie ekspozycją pozwala zwiększyć sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent. Warto więc zadbać o nią profesjonalnie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here