Niestety nie ma recepty na znalezienie dobrego pomysłu na dobry biznes.
Świat jest pełen problemów, a każdy problem stanowi potencjalną możliwość przeobrażenia go w dochodowy biznes.
Podpatrywanie i adaptacja
Obserwując aktywnie otaczający świat może się okazać, że np. na wakacjach odkryjemy świetny pomysł i z sukcesem przeniesiemy go na lokalny rynek.
A może zrobimy to lepiej…
Jesteśmy otoczeni przez problemy, które ktoś inny próbuje rozwiązać. Można znaleźć lepszy sposób na rozwiązanie tego samego problemu.
Szukamy w internecie
Sposobem jest przeglądanie różnych forów dyskusyjnych lub socjal media, gdzie ludzie sami piszą o swoich potrzebach i braku możliwości ich realizacji: „Dlaczego nie ma…” lub „Szkoda, że nie można…”. Może jesteśmy w stanie dostarczyć ludziom tego, czego potrzebują?
Pasje i zainteresowania
Jeżeli jesteśmy pasjonatami jakiejś dziedziny wiedzy, majsterkowania czy dyscypliny sportu możemy poszukać pomysłu w tym, co lubimy i na czym się znamy.
Doświadczenie zawodowe
Należy zweryfikować posiadane zasoby, predyspozycje czy zdobyte doświadczenie. Realizując projekt w dziedzinie, którą znamy mamy większe szanse na sukces.
Znajdź usterkę produktu/usługi i usuń ją
To klasyczny przypadek, gdy firma usuwa problemy, błędy czy niedoskonałości już istniejących produktów lub usług. Jednocześnie trzeba uświadomić klientów, że potrzebują takiego rozwiązania.
Zawężenie i precyzowanie oferty
Jeśli na rynku konkurencja działa kompleksowo i w ofercie ma „wszystko”, dobrym pomysłem jest specjalizacja i zawężenie oferty. Klienci chętniej skorzystają z naszych usług, wiedząc, że zajmujemy się tylko jednym tematem i jesteśmy najlepsi.
Rozszerzanie zakresu oferty
Jeśli firmy wokół koncentrują się wyłącznie w konkretnych specjalnościach, to możliwe, że skuteczne będzie działanie kompleksowe. Niektórzy klienci woleliby złożyć zamówienie u jednego wykonawcy, który zajmie się wszystkim od A do Z.
Indywidualne usługi
Jeśli na danym rynku każdego klienta traktuje się tak samo, to dobrym rozwiązaniem byłoby zindywidualizować produkty/usługi i dopasować je do potrzeb konkretnego klienta, np. produkcja koszulek z indywidualnym nadrukiem.
Zmiana ról
Pewne typy produktów występują wyłącznie na rynku biznesowym inne wyłącznie na rynku klientów indywidualnych. Warto przemyśleć czy można konkretny produkt lub usługę przenieść pomiędzy tymi grupami.
Popularyzowanie
Rzadkie, ekskluzywne lub po prostu drogie w jednostkowej produkcji towary/ usługi można spopularyzować. Dzięki efektowi skali koszty produkcji mogą zostać znacznie obniżone i więcej osób będzie w stanie z nich skorzystać.
Pozycjonowanie
Znajdujemy produkt powszechnie dostępny, a następnie staramy się inaczej go pozycjonować na rynku tak, by w świadomości klientów reprezentował on jakąś wartość dodaną.
Adaptacja produktów
Można wykorzystać już istniejące rozwiązanie na rynku, na którym nie było ono jeszcze stosowane poprzez np. przedstawienie istniejącego produktu nowej grupie klientów.
Pomysł na biznes należy bardzo dokładnie przemyśleć i przeliczyć, ponieważ samo przeczucie to czasami zbyt mało.